Sunday Reading με Fernando Pessoa: Ενας από τους μεγαλύτερους Πορτογάλους συγγραφείς του 20ου αιώνα

ΒΙΒΛΙΑΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Ο Φερνάντο Πεσσόα (Fernando António Nogueira de Seabra Pessôa) ήταν Πορτογάλος ποιητής και συγγραφέας. Γεννήθηκε στη Λισαβόνα το 1888.

παιδικα χρονια στη νοτια αφρικη

Χάνει νωρίς τον πατέρα του. Γρήγορα η μητέρα του ξαναπαντρεύεται με έναν διπλωμάτη που διορίζεται στο Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής. Η οικογένεια τον ακολουθεί και έτσι ο Πεσσόα θα αρχίσει και θα ολοκληρώσει τις σπουδές του στην αγγλική γλώσσα και θα αποκτήσει μια στέρεη αγγλική λογοτεχνική παιδεία. Το 1903 μπήκε πρώτος στο πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν, κερδίζοντας και το Βραβείο της Βασίλισσας Βικτορίας για την αγγλική γλώσσα.

επιστροφη στη πορτογαλλια

Το 1905 επέστρεψε στην Πορτογαλία, και μετά από μια αποτυχημένη απόπειρα να σπουδάσει φιλολογία στη Λισαβόνα, εγκατέλειψε τις σπουδές του και μπήκε στο εμπορικό κύκλωμα για να εξασφαλίσει τα προς το ζην. Αντιπρόσωπος διάφορων

εμπορικών οίκων στη Λισαβόνα, έζησε μια ζωή εργένης, συγκατοικώντας αρχικά με τη θεία του, και αργότερα με την ετεροθαλή αδελφή του.

εργασια

Διαλέγει το επάγγελμα του συντάκτη-μεταφραστή και αναλαμβάνει την εμπορική αλληλογραφία μερικών οίκων της εμπορικής Κάτω Πόλης της Λισαβόνα, εργασία με πενιχρές αποδοχές, που όμως τον απαλλάσσει από τις δεσμεύσεις του ωραρίου και του συγκεκριμένου χώρου.

το εργο του

Το μεγαλύτερο μέρος του σπουδαίου έργου του έμεινε αδημοσίευτο ως το θάνατο του, 30 Νοεμβρίου 1935. Ως τότε, ο Πεσσόα είχε δημοσιεύσει το πρώτο του βιβλίο στα Πορτογαλικά, με τίτλο Mensagem. Δύο πλακέτες με αγγλικά ποιήματα (γιατί ο Πεσσόα ήταν δίγλωσσος) καθώς και μερικά λογοτεχνικά και πολιτικά μανιφέστα. Ήταν επίσης γνωστός ως εκδότης της επιθεώρησης Athena (1924-25), και ως συνεργάτης σε διάφορα πρωτοποριακά έντυπα, και κυρίως στο Orpheu (1915), όργανο του μοντερνιστικού κινήματος.

Οι “ετερώνυμοι” του Πεσσόα

Μετά το θάνατο του (από κολικό του νεφρού), τα άπαντα του εκδόθηκαν σε οκτώ τόμους. Υπογραμμένα με τα διάφορα ψευδώνυμα που χρησιμοποιούσε κατά καιρούς ο Πεσσόα και που, όπως έλεγε, εξέφραζαν τις διάφορες προσωπικότητες που συνυπήρχαν μέσα του. Ο  “Αλβέρτο Καρέιρο“, ο “Αλβάρο δε Κάμπος” και ο “Ρικάρδο Ρέις“‘.

Είναι δυνατό να είναι κάποιος συγχρόνως πλούσιος και δαιμόνιος τραπεζίτης κι ένας ολοκληρωμένος αναρχικός που πολεμά για την απελευθέρωση της κοινωνίας; Σύμφωνα με τον Πεσσόα, ναι.

Το 1915, η πορτογαλική λογοτεχνία θα σημαδευτεί από την κυκλοφορία του περιοδικού Ορφέας, που θα εισαγάγει τον μοντερνισμό στην πορτογαλική τέχνη (στην έκδοση του οποίου πρωτεργάτης είναι ο Φ. Πεσσόα) και κατά δεύτερο λόγο, από μια εντυπωσιακή ποιητική συλλογή του Αλβάρο Ντε Κάμπος. Είναι η στιγμή που γεννιέται ένα από τα καλύτερα “Εγώ” του Φ. Πεσσόα, ένας από τους καλύτερους ετερώνυμους του, όπως ο ίδιος τους ονομάζει.

Μέχρι σήμερα, οι μελετητές του έργου του έχουν ανακαλύψει είκοσι επτά διαφορετικές προσωπικότητες που υπογράφουν γραπτά του Πεσσόα. Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν ο αγγλόφωνος Αλεξάντερ Σερτς, από την εποχή της Νοτίου Αφρικής. Ο Αλμπέρτο Καέιρο, ένας σοφός που συνθέτει τα ποιήματά του αποτραβηγμένος στην εξοχή. Ο  Ρικάρντο Ρέις, φιλόλογος, που προσπαθεί να αναμετρηθεί με τους αρχαίους κλασικούς. Ο Άλβαρο ντε Κάμπος, μηχανικός, με παιδεία αγγλοσαξονική, που στο έργο του υμνεί την τεχνολογία και την έλευση των μοντέρνων καιρών.

Χρειάστηκαν δεκαετίες για να μπορέσει όλη αυτή η παραγωγή να συγκεντρωθεί και να μελετηθεί ως έργο του Πεσσόα.

Το Βιβλίο της ανησυχίας (2 τόμοι) Εκδότης: Gutenberg

το τελος

Όταν το 1935 πέθανε διαλυμένος από το ποτό σε ηλικία 47 ετών, βρέθηκε στο σπίτι του ένα μπαούλο με 27.453 χειρόγραφα, από τα οποία ένα μεγάλο μέρος μένει ακόμη να μελετηθεί και να εκδοθεί, επιφυλάσσοντας ενδεχομένως και άλλες εκπλήξεις στους επιμελητές. Ο Πεσσόα πέθανε γνωστός στους λογοτεχνικούς κύκλους, όμως ο πορτογαλικός λαός άργησε να αναγνωρίσει στα πολλά του πρόσωπα το συγγραφέα που εκφράζει τους πόθους του και τις αγωνίες του και να τον τιμήσει σαν τον εθνικό του ποιητή.

source: el.wikipedia.org

Famous cafe ‘A Brasileira’ ‘s terrace in Lisbon (Rua Garrett 120) is a real tourist attraction. Poet Fernando Pessoa once was a regular customer. His table in bronze was created by Lagoa Henriques.

βιβλιογραφια

books source: http://www.biblionet.gr

(2018) Βιβλίο της ανησυχίας, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2018) Βιβλίο της ανησυχίας, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2018) Ο αναρχικός τραπεζίτης, Οξύ
(2016) Ο αναρχικός τραπεζίτης, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2016) Το μπερδεμένο κουβάρι, Αρμός
(2016) Ω Λισαβόνα, σπίτι μου!, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2015) Marginalia, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2015) Η ουσία του εμπορίου, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2015) Ο αναρχικός τραπεζίτης, Μίνωας
(2015) Ο αναρχικός τραπεζίτης, Μίνωας
(2014) Γράμματα στην Οφέλια, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2014) Ένα πολύ πρωτότυπο δείπνο, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2014) Ηρόστρατος, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2014) Τα ποιήματα του Άλβαρο ντε Κάμπος, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2014) Τα ποιήματα του Αλμπέρτο Καέιρο, Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2012) Αστυνομικές ιστορίες, Σοκόλη
(2012) Η κλεμμένη περγαμηνή, Νεφέλη
(2012) Θαλασσινή ανθολογία, Σοκόλη
(2012) Θαλασσινή ωδή του Άλβαρο ντε Κάμπος, Νεφέλη
(2012) Ο δρόμος του φιδιού, Αρμός
(2012) Ο ερημίτης του Μαύρου Βουνού, Νεφέλη
(2011) Η ώρα του διαβόλου, Νεφέλη
(2011) Λισαβόνα, Ροές
(2011) Ο ναυτικός, Σοκόλη
(2011) Σημειώσεις στη μνήμη του δασκάλου μου Καέιρο, Ροές
(2011) Υπόθεση Βάργκας, Νεφέλη
(2010) Ο οδοιπόρος, Νεφέλη
(2010) Ο οδοιπόρος, Νεφέλη
(2009) Ultimatum, Αρμός
(2009) Αντίνοος, Αρμός
(2009) Ο αναρχικός τραπεζίτης. Και πέντε διάλογοι για την τυραννία., Παρουσία
(2008) ΠεσσόΑ-Ω, Εξάντας
(2007) Αντίνοος, Παρουσία
(2007) Πίσω από τις μάσκες, Ροές
(2007) Ποιήματα, Printa
(2006) Η αγωγή του στωικού, Ροές
(2006) Λογοτεχνικά δοκίμια, Printa
(2006) Ο αναρχικός τραπεζίτης, Εξάντας
(2006) Ταξίδι στην άβυσσο. Η ώρα του διαβόλου, Ροές
(2005) Marginalia, Εξάντας
(2002) Εγώ και οι “άλλοι”, Printa
(2002) Ηρόστρατος, Εξάντας
(2001) Γράμματα στην Οφέλια, Εξάντας
(2000) Η ώρα του διαβόλου, Εξάντας
(1998) Ο ναυτικός, Εταιρεία Θεάτρου “Μνήμη”
(1997) Το βιβλίο της ανησυχίας, Αλεξάνδρεια
(1994) Χωρίς μάσκες, Printa
(1989) Ο αναρχικός τραπεζίτης, Γράμματα
(1987) Βιβλίο της ανησυχίας, Ευθύνη
(1982) Ποιήματα του Αλμπέρτο Καέιρο, Γνώση
Συμμετοχή σε συλλογικά έργα
(2013) Ανθολογία ερωτικής ποίησης, Εκδόσεις Πατάκη
(2009) Φερνάντο Πεσσόα, Κ. Π. Καβάφης, Μεταίχμιο
(2007) Ξένη ποίηση του 20ού αιώνα, Ελληνικά Γράμματα
(2004) Ωδές και ποιήματα. Ποιήματα, Άγκυρα
(2002) Φάουστ, Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας

souce main photo: www.the-tls.co.uk

Διάβασε επίσης:

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υπηρεσιών του, την εξατομίκευση των διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας του. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο